fredag 10 juli 2009

Gå inte på den lätta

Ni vet det där med att "kvinnor kommer inte överens med varandra. De konkurrerar alltid och är skittaskiga mot varandra". Ni vet att det är männen som hittat på det va? För att inte kvinnor ska hålla ihop och stötta varandra. För att männen tjänar på att kvinnor är ensamma, att de bara hänger med sin man, typ. Och så går tjejerna på det, "aha, det är så man ska vara om man är tjej, för det tycker killarna".

När jag var ung (18-23) gick jag i fällan själv. Jag ba: alltså jag umgås mest med killar. Jag vene, det är liksom lättare. Tjejer är liksom.... svårare. Eller nåt. Och jag gjorde det. Umgicks mest med killar alltså. Det var ju kul och så. Jag ansåg att jag var feminist, och det var jag också. Men jag fattade ändå inte. Sen fattade jag.

Jag umgås fortfarande med killar (såklart), men jag har fattat två saker:

Det är inte sant att tjejer inte kommer överens med varandra. Tjejer är kul att hänga med.
Det är superviktigt att tjejer stöttar, peppar och lyfter varandra. Det är det viktigaste av allt.

Nu har jag en regel i mitt liv som handlar om att jag alltid är extra noga med att stötta och lyfta fram tjejer och deras prestationer. Särskilt på jobbet ser jag till att alltid påpeka extra mycket om det är en tjej som gjort något bra, som borde få ansvar för ett nytt projekt eller kanske en helt ny tjänst. Jag talar om för tjejer när jag tycker att de är grymma. (Obs att detta gäller när jag verkligen tycker att de är grymma, inget hittepå). Jag skulle kunna vara ännu bättre, men jag har detta som en tumregel och ju mer jag tänker på det och pratar om det, desto mer lever jag efter den. För att vi ska komma någonvart, för att ändra gamla ruttna tankemönster, måste vi tyvärr behandla varandra lite olika ett tag. För att väga upp.

Jag hoppas att det här är självklart för er, men jag vill ändå säga det, för det är viktigt. På rikt.

3 kommentarer:

Johanna sa...

Ja, jag har då aldrig fattat det där med att tjejer ska vara extra taskiga mot varandra, så har jag aldrig upplevt det! Däremot har jag träffat på en hel del sjukt taskiga killar (som självklart odlar myten "taskiga tjejer").

Och f-a-n vad bra det är med tjejer som lyfter andra tjejer (tex på jobbet), älskar sånt, mkt peppande!

Anna sa...

Ja, de som varit allra taskigast mot en genom tiderna är ju killar. Det finns en sorts taskighetskultur som vissa killar verkar odla. Undrar om det är med flit? För att de tror att de vinner nåt på det? Fast ofta tycker jag det känns som att de är bittra och blivit elaka av det.

Ida sa...

DU är grym! (och det är inget hittepå!)
Och det du skriver är så sant att jag egentligen inte har nåt att tillägga.