onsdag 24 december 2008

Gamla vanor

Jag avslutade mitt arbetsår med en subtil lobbyattack. Vi håller på och rekryterar till en rätt viktig position. En av tre kandidater är kvinnor. Detta ville min chef prata om igår och jag fick således coacha honom förbi de mest uppenbara fällorna.

"Hon är förbannat skärpt och har en utomordentlig personlighet. Men hon har en stor brist, hon är inte intresserad av ***** (en sak man kan vara intresserad av, och som råkar vara det vi jobbar med)".
"Men måste man vara det då? Är de andra det?"
"Alltså alla ingenjörer är intresserade av *****"
"Eh... jag känner flera ingenjörer som inte är det..."
"Men... mummel... "
"Ok, men tänk efter nu, ställer du krav på henne att hon ska vara intresserad av ***** bara för att hon är kvinna?"
"Ja du... så kan det kanske vara. Jag har inte tänkt på det. Men det skulle ju underlätta socialt för henne, just eftersom hon är kvinna"
"Jag tror att man ska akta sig för att tänka så. Hon hade ju inte sökt det här jobbet om hon inte var beredd att jobba med i princip bara män."
"Ja... men hur ska jag tänka då? Hur ska jag komma bort från det där?"
"Tänk hela tiden: Hade jag tyckt att det här var bra/dåligt/viktigt om det gällde en man/kvinna?"
"Ja kanske det. Hm."


Det gläder mig oerhört att jag faktiskt får gehör för mina åsikter. Sen håller det inte alltid hela vägen fram. Men nästan varje dag försöker jag hjälpa fram de få kvinnor vi har, lyfta deras positiva egenskaper och peppa dem. Och jag är kanske mest stolt över att ha fått min chef att inse att "Om vi inte börjar rekrytera kvinnor och blir en attraktiv arbetsplats även för dem, kommer vi alltid bara att ha halva kompetensbasen att välja på. Det förlorar vi på."


"Jag känner att man vill så gärna rekrytera en kvinna, jag är rädd att man bortser från vissa saker bara för det."

Här hade jag kunnat bemöta med något om att man oftast gärna vill rekrytera män, och bortser från både mäns brister och kvinnors styrkor bara för det. Men jag höll jullov och gick hem i stället.


Nu är det julafton. Vi har ätit världens godast gröt som jag gjorde igår. J är på Friskis och Svettis (!) och jag har fastnat framför Spotify, detta det mest fantastiska som hänt sen internet uppfanns. Jag vältrar mig i gamla goa grejer. Eller vad sägs om Smashing Pumpkins? Gud vad jag älskade dem när jag var väldigt ung. Nu har jag kommit på att gammal kärlek aldrig rostar.

Inga kommentarer: