tisdag 17 mars 2009

Snälla snälla snälla



Grisar är smartare än hundar. De spelar Playstation bättre än treåriga barn.* De är söta och fina och sociala. Vilken tur då att de har "rätt till" en smärtfri avrättning, vilket jag hörde på radion när jag åkte till jobbet. Jag funderar lite på det där med "rätt till". Alltihop är naturligtvis apropå nyheten om att grisar skållats levande på flera svenska slakterier (även noterat i DN). Jag funderar mycket på detta:

"Johan Beck-Friis, informatör vid Sveriges Veterinärförbund, säger till TT att det självklart är otroligt smärtsamt att bli skållad levande vid fullt medvetande.
– Det är därför man ger bedövning först så att den tappar känseln. Dessutom ska grisen inte bara vara bedövad utan även död, säger han. (...) sedan finns det en besiktningsveterinär där som inte kan stå vid skållkaret hela tiden, men som regelbundet ska se till att grisarna är döda när de hamnar där.
" (Ur Sydsvenskan).

Det är bara så bisarrt formulerat.

"Trots felen tycker inte Beck-Friis att det känns som någon varningssignal för konsumenter att sluta äta gris."

Har vi inte fått de varningssignalerna så det räcker flera gånger om? Klimatet? Din hälsa och din övervikt? Salmonella? Misshandeln av djur i och på väg till slakterierna? Vad fan är problemet?

* från goveg.com via veggiemind.com

1 kommentar:

Anonym sa...

jag är också mycket arg över grisarnas öde