torsdag 26 februari 2009

Skam

Jag är SÅ hemskt ledsen. Jag har inte prioriterat er. Jag ska skärpa mig. Detta har hänt:

- Jag har varit i Göteborg och Halmstad, fått en vikarie utsedd, ätit den första (och hittills enda) semlan, reviderat bostadsrättsföreningen, flyttat åt Lina, börjat umgås med folk igen, styrt upp nästa kakbanksmöte, tittat på nytt kontor (där det vore jättebra med ett par tjejer här, vi har till exempel inte så roliga gardiner nu) och köpt ett par mammabyxor.

- Vi har fått upprättelse i värmefrågan (vi har inte haft värme i lägenheten sen nyår) och kommer nu att få en värmefläkt insatt som betalas av bostadsrättföreningen. Jag måste alltså hitta en ny ursäkt för att jag inte orkar göra något annat på kvällarna än ligga i soffan och gnälla.

- Bebisen har blivit jättestor tydligen (20 cm, 500 gram) och lever om ordentligt mest hela tiden. Nu känns det även på utsidan. Om den inte rört sig på ett tag, drick iskallt vatten och slå ihop två grytlock framför magen!

- Jag har blivit ofantligt jättetjock och folk har börjat reta mig för det. Jag har gått upp 10 kilo och tänker nu inte gå upp mer innan detta är klart, det går inte. Det normala är att gå upp mellan 8 och 12 kilo totalt under graviditeten.

- Jag har haft ett bryt som handlar om hur stora tuttar man egentligen kan få. De blir dubbelt så stora efter förlossningen! Du måste kunna stoppa in en knytnäve i BH:n i slutet av graviditeten. Ok? Jag har D-kupa nu, vad ska jag ha sen? Kommer jag att bryta ryggen? (Det visade sig sen att jag faktiskt kan stoppa in en knytnäve i kupan, det lugnade mig oerhört.)

- Jag har börjat äta järntabletter och orkar nu leva en stund även efter jobbet. Ät för helvete inte järntillskott om inte barnmorskan sagt att du har lågt blodvärde! Det kan ge upphov till blodproppar i moderkakan och bebisen kan dö!

Som ni kanske förstod försökte jag lite lustigt härovan med kursiv text illustrera de råd man kan få från olika håll när man är gravid. Jag har ett särskilt skämmigt tidsfördriv som heter familjeliv.se. Där samlas allsköns pack och diskuterar sina graviditeter (graviliteter), barn och annat. Allt man någonsin funderat på finns det svar på där. Problemet är att det finns så många olika svar. Och så många arga och bitska kvinnor (för det är det, i 999 fall av 1000) som inte tvekar en sekund att hugga huvudet av någon annan stackare för att hon haft den dåliga smaken att osäkert fråga Vilken väska är bäst att packa sina saker i när man åker till BB? eller för tusende gången Hur var det nu, fick man äta brie eller? Detta saliga forum är alltså mitt guilty pleasure, jag vill inte stå för det men jag dras likförbannat dit var och varannan kväll. Pinigt.

Inga kommentarer: