fredag 13 februari 2009

Ja nej

Ja! Kolla här. Om man nu ska äta kött (tveksamt va) så är det ju bra om djuren får frisk luft och solljus varje dag under sin korta levnad? Ärligt, ät kött ni om ni vill, men fundera på hur djuren har det. Jag blir lite gladare när detta är huvudnyhet på dn.se. Nu gäller det att driva på för en ordentlig skatt på kött också. Jag hade bra länkar om det men jag orkar inte leta upp dem nu igen.

Och nej - jag pallade inte ta mig ut. Kvart i nio var min kära vän klar med alla bestyr, då avböjde jag. Fick så klart fruktansvärd ångest efteråt - vad fan håller jag på med? Kom inte sen och gnäll att jag aldrig gör något! - men det känns trots allt rätt ok. Nu gäspar jag så jag gråter, det hade ju inte hållt att sitta nånstans och försöka upprätthålla en konversation.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Veggi for the win! Jag blev också glad. Och ännu gladare att du skrivit det här inlägget. :)

Magnus Nordlander sa...

Tyvärr är det nog att ta ut segern i förskott att hurra för biodynamisk djurhålling.

Jag är helt och hållet för (och anser det vara en moralisk skyldighet) att man låter djur leva ett så gott liv som möjligt innan innan man slaktar dem. Dock inkluderar jag inte att i första hand få vatten eller andra icke-verksamma preparat som läkemedel, som en del i det goda livet.

Detta är tyvärr en av de regler som ställs på biodynamiskt kött.

Är djuren sjuka ska de i första hand ges vatten eller andra icke-verksamma läkemedel. Om jag var sjuk så skulle jag föredra riktiga mediciner.

Anna sa...

Johnny: Tack!

Magnus: Jag måste erkänna att jag bara blev spontant glad över att man överhuvudtaget börjar tänka på djurens väl. Jag håller med dig om att det finns en hel del tveksamheter med biodynamisk odling och djurhållning. Jag tror dock att på det hela taget är det bättre för djuren än konventionella djurfabriker.

Magnus Nordlander sa...

Naturligtvis är det bättre än industriellt hållna djur, men det är ju inte särskilt svårt att uppnå. Jag skulle ändå säga att det här är ett stort problem.

Jag tycker för övrigt att det är intressant att man talar om den industriella djurhållningen som konventionell. Ser vi på det historiskt så är det ju inte den industriella djurhållningen som har varit praxis särskilt länge.

Den industriella djurhållningen är ju i princip en helomvändning från hur djurhållning har fungerat traditionellt, men den är ju vad som behövs för att vi ska kunna få billigt kött året runt. På så sätt är den precis som övrig industriell agrikultur. Allt handlar om att sälja sina varor, utan så mycket som en tanke på kvalitet, billigt och året runt. Tomater i december? Inga problem.

Anna sa...

Magnus: Så sant. Det är sjukt.